فرمت‌های گرافیکی طراحی سایت

فرمت‌های زیادی برای فایل‌های گرافیکی وجود دارد، ولی مرورگرهای وب از تعداد کمی از آنها پشتیبانی می‌کنند.  که توسط مرورگرهای مرسوم پشتیبانی میشوند، شامل فرمت گرافیکی قابل تعویض (GIF)، گروه متخصصان عکاسی (JPEG)، گرافیک شبکه‌های قابل حرکت (PNG) و تصاویر برداری است.
برخی ویژگی‌های فرمت‌های گرافیکی طراحی سایت به قرار زیر هستند:
شفافیت: این ویژگی به تصویر این امکان را می‌دهد تا درجه‌ای متغیر از ماتی را داشته باشد که از جامد تا شفافیت کامل متغیر است.
فشرده‌سازی: این ویژگی به تصویر این امکان را می‌دهد تا توسط الگوریتم‌های ریاضی که گروهی از پیکسل‌ها را به عنوان یک آیتم قلمداد می‌کنند، در حجم کوچک‌تری ذخیره‌سازی شود.
چند خط در میان: این ویژگی به تصویر این امکان را می‌دهد تا به این ترتیب بارگذاری شود که در ابتدا خطوط فرد کشیده شوند و سپس خطوط زوج. این کار به کاربران و بینندگان این امکان را می‌دهد تا تصویر را زودتر از آنکه بارگذاری به اتمام برسد، مشاهده کنند.

انیمیشن: انیمیشن با استفاده از یک سری از تصاویر ثابت و پشت سرهم حس حرکت را به وجود می‌آورد. Gif های متحرک نه تنها نیاز به پلاگین ندارند، تقریباً قادرند با هر سخت‌افزار و دستگاهی کار کنند.
پیشرفت‌کننده: این ویژگی در بارگذاری تصاویر شبیه به interlacing است، به این ترتیب که قسمت‌های مختلف تصویر به طور جداگانه بارگذاری می‌شوند، ولی محدود به خطوط زوج و فرد نیستند. این کار سبب می‌شود تا کاربر تصویر را زودتر از زمان بارگذاری آن مشاهده کند.
یک طراح سایت می‌تواند از فرمت GIF یا JPEG برای اکثر مقاصد خود استفاده کند. ولی از آنجا که حجم فایل‌های GIF معمولاً کوچک‌تر از حجم فایل‌های JPEG است، بنابراین اکثر طراحان سایت از فرمت GIF برای بک‌گراندها، فریم‌ها و باکس‌ها و دیگر المان‌های گرافیکی استفاده می‌کنند که در فرمت 8 بیتی مطلوب هستند.
اکثر طراحان از فرمت JPEG برای عکس‌ها و نقاشی‌ها استفاده می‌کنند که فشرده‌سازی زیاد بر کیفیت تصاویر تأثیرگذار نباشد.
با افزایش بیشتر پشتیبانی از این فرمت تصویری توسط اکثر مرورگرها، به احتمال زیاد این فرمت، جایگزینی برای فرمت GIF برای المان‌های غیر از عکس در صفحات سایت خواهد بود، ولی در هر صورت، GIF همچنان برای تولید انیمیشن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
فایل‌های GIF و JPEG به طور جهانی پشتیبانی می‌شوند و انتخاب طراح سایت در استفاده از آنها، توسط المان‌های گرافیکی مورد استفاده مشخص می‌شود.

GIF
منشاء GIF به سال 1980 برمی‌گردد و در اوایل دهه 90 میلادی به عنوان فرمتی مطلوب برای طراحی سایت توسط افراد طراح سایت مورد قبول قرار گرفت. فایل‌های GIF از الگوریتمی برای فشرده‌سازی استفاده می‌کنند که حجم فایل‌ها را برای بارگذاری سریع پایین نگه می‌دارند.
رنگ‌ها به 256 رنگ (8 بیت) محدود شده‌اند و ویژگی‌های transparency و interlaced نیز پشتیبانی می‌شود. همچنین، این امکان وجود دارد تا تصویری متحرک و انیمیشن‌دار با استفاده از این فرمتی تصویری ساخته شود. تمام مرورگرها می‌توانند این فرمت را به طرز صحیحی نمایش دهند.
بیشترین فرمت گرافیکی پیشتیبانی شده، دیاگرام‌ها در این فرمت تصویری بهتر نشان داده می‌شوند و transparency در این فرمت پشتیبانی می‌شود که مزایای فایل‌های GIF هستند.

JPEG
فایل‌های JPEG فشرده‌سازی می‌شوند، ولی از رنگ‌های حقیقی 24 بیتی پشتیبانی می‌کنند و برای عکاسانی کیفیت تصاویر برایشان اهمیت دارد مناسب‌تر هستند. JPEG از فرمت Progressive پشتیبانی می‌کند که این اجازه را می‌دهد تا تصویر با کیفیت بلافاصله بارگذاری شود در حالی که مابقی المان‌ها نیز در حال لود شدن هستند.
حجم فشرده‌سازی بالا به معنای بارگذاری و دانلود سریع‌تر است، تولید کیفیتی مطلوب برای عکاسان و نقشه‌های پیچیده و پشتیبانی از رنگ 24 بیتی از مزایای فایل‌های JPEG هستند.

PNG
PNG نسبتاً فرمت جدیدی است که به عنوان جایگزینی برای فایل‌های GIF به وجود آمده است. PNG تا 24 بیت رنگ را پشتیبانی می‌کند و همچنین از transparency و interlacing نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند متن توصیفی کوتاهی را نیز برای تصویر در خود نگهدارد تا موتورهای جسنجوگر از آن استفاده کنند.
متأسفانه اکثر مرورگرها از PNG پشتیبانی نمی‌کنند و آنهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند هنوز از همه ویژگی‌های آن پشتیبانی نمی‌کنند، ولی در آینده این موضوع تغییر خواهد کرد.
غلبه بر محدودیت‌های 8 بیت رنگ GIF، امکان قرار دادن متن توصیفی در تصویر برای استفاده در موتورهای جستجوگر، پشتیبانی از transparency و دیاگرام‌ها در این فرمت، بهتر از فرمت JPEG نمایش داده می‌شوند از مزایای PNG هستند.

تصاویر برداری
اکثر تصاویر وب تصاویری رستر شده یا بیت مپ هستند که از شبکه‌ای از پیکسل‌های رنگی تشکیل شده‌اند. نقشه‌ها و نقاشی‌ها باید توسط بردارها ترسیم شوند که از توصیفات ریاضی برای هر المان تشکیل شده است و خطوط و رنگ‌های تصویر را شکل می‌دهند. تصاویر برداری با کمک برنامه‌های برداری نظیر Adobe Illustrator و Macromedia Freehand ساخته می‌شوند و یکی از انتخاب‌های طراحان در ترسیم نقشه‌ها و نقوش هستند. تصاویر برداری باید به یکی از فرمت‌های GIF،JPEG یا PNG تبدیل شوند تا در صفحات وب بتوان از آنها استفاده کرد.

برچسب ها:
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...