تعریف هاست و دامنه

تعریف دامنه
ثبت دامنه چیست؟ به آدرس‌های سایت، دامنه (Domain) می‌گویند. ولی دامنه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سایت و URL است. دامین‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، Name و tld .
برای ثبت دامنه باید از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامنه ارائه می‌دهند اقدام کنید و به این نکته توجه داشته باشید که دامنه‌ها نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارند. بدین معنا که صاحب دامنه باید آن را در دوره زمانی مشخص تمدید کند.
پسوندی كه بسيار مورد استفاده است، پسوند ملي هر كشور است. مثلاً سايت‌هایي كه متعلق به كشور ايران هستند با پسوند ir ثبت خواهند شد. در ثبت دامنه‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد، ولی نام‌ها با توجه به اينكه چه كسي زودتر براي ثبت آن نام اقدام كرده باشد، ثبت می‌شوند.
اين نام‌ها براي مدت يك سال در اختيار شما هستند و شما مي‌توانيد هر ساله آن را تمديد کنید يا از همان ابتدا آدرس را به مدت چند سال رزرو کنید.


هر یک از پسوندهای دامنه معنای خاصی دارد. هر دامنه بسته به نوع خود در سازمان مربوط و هر سازمان اجازه اجاره آن را از سازمان خاصی می‌گیرد. دامنه‌هایی با پسوند عمومی مثل net یا com در سازمانی به نام Domain Name Register Center ثبت می‌شود. اگر شما بخواهید دامنه‌ای ثبت کنید مشخصات شما را می‌خواهند. خواستن مشخصات به این دلیل است که مشخصات شما در پایگاه Whois ثبت شود و از دزدیده شدن دامنه شما جلوگیری شود.
Whois یک پایگاه وابسته به سازمان ثبت دامنه است که با جستجوی هر دامنه DNS نام مشخصات مالک و نام ثبت‌کننده نمایش داده می‌شود. DNS دامنه مانند آجرهای یک خانه است. آدرس DNS ها ممکن است به صورت زیر ns1.server.com و ns2.server.com باشد.
DNS برای اینکه هاست شما به دامنه شما مربوط شود، تنظیم می‌شود. سرورهای ns1 ممکن است قطع باشند، به همین دلیل باید ns2 کار کند. اگر به هر دلیلی Data Center هاست شما از بین برود، DNS شما نیز از بین می‌رود تا دامنه بدون هاست شما دزدیده نشود.

تعریف هاست
هاست (Host) یعنی میزبانی سایت شما بر عهده شرکتی است که شما انتخاب کردید. یک کامپیوتر تحت شبکه است که توسط cpanel سایت شما کنترل می‌شود. محتوای این کامپیوتر یک سیستم عامل است که شما انتخاب کردید، لینوکس یا ویندوز. هاست هم یک کامپیوتر است که با وسایل جانبی پیشرفته و مودم‌های مخصوص به cpanel متصل و در شبکه اینترنت پخش می‌شود. برای همین هاست باید حتماً DNS دامنه تنظیم شود.


هاست به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و… را فراهم می‌کند.
برخی خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت:
* میزان فضا (Quata): مثلاً ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت و…
* نوع هاست: ویندوز یا لینوکس
* کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.
* تعداد اکانت‌های ایمیل
* میزان پهنای باند (bandwidth): حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.
* پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی: مثل PHP، ASP و …

برچسب ها:
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...