اتصال دامنه به هاست

پس از تهیه هاست و دامنه، باید ترتیبی اتخاذ کرد تا زمانی که یک کاربر نام دامنه شما را در مرورگر اینترنت خود وارد کرد، به سرور میزبان وب سایت شما هدایت شود و محتویات آن را مشاهده کند. در غیر این صورت، کاربران مجبورند تا وب سایت شما را از طریق آدرس آی پی آن که یک مقدار عددی است (و به خاطر سپردن آن بسیار مشکل است) مشاهده کنند.
اتصال دامنه به هاست آن از طريق Name Server صورت مي‌پذيرد. وب سایت‌ها با استفاده از نام سرورها، امکان استفاده از Domain Name را به‌جای آدرس‌ آی پی می‌دهند. درواقع DNS نشان‌دهنده یک تکنولوژی قدرتمند اینترنت برای تبدیل نام دامنه به آدرس آی پی است. وظیفه اصلی آن، یک رابط بین آدرس آی پی، نام سیستم کاربران وب سایت‌ها و حوزه‌های مربوطه است.
برنامه کار DNS مانند این است که هر بار شما نام یک دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کنید، به طور خودکار در سرور DNS تبدیل به آدرس آی پی دامنه می‌شود. به عنوان مثال، شما نام دامنه linux-web.ir را در مرورگرتان وارد می‌کنید، در حالی که این نام توسط سیستم DNS به آدرس آی پی تبدیل می‌شود، با این کار از به خاطر سپردن اعداد پیچیده و همچنین ترکیبات گیج‌کننده برای کاربران جلوگیری می‌شود.

انواع رکوردها و نحوه ویرایش و عملکرد آنها
اغلب شركت‌هاي ارائه‌دهنده دامنه، پس از ارائه دامین به كاربران خود، يك پنل مديريتي نيز در اختيار آنها قرار مي‌دهند كه امكانات اين پنل‌ها بسته به شركت ارائه‌دهنده اين خدمات متفاوت است. در اين كنترل پنل مديريتي، اغلب امكان ثبت Name Server و همچنين تغيير آنها به كاربران داده مي‌شود. با استفاده از سرویس DNS علاوه بر امکان اعمال تنظیمات در هاستینگ و یا پنل‌های مدیریتی دامنه، امکان تغییر آدرس آی پی نیز وجود دارد و می‌توان آی پی را به هاست دیگری متصل و مجموعه کاملی از رکوردهای دامنه مانند DNS ،A ،NS ،MX را به‌راحتی تغییر داد. هر یک از این رکوردها مسئولیت و مأموریت‌های خاصی دارند که شرح مختصری از هریک را ارائه میدهیم.
رکورد A: کار نگاشت آدرس آی پی به نام هاست را انجام می‌دهد. این ضروری‌ترین حوزه رکورد در اینترنت است.
رکورد CNAME: نام مستعار (آلیاس) یک دامنه یا زیردامنه است. کاربری که تلاش کند به این آلیاس دسترسی پیدا کند به طور خودکار به سروری هدایت خواهد شد که در رکورد A تعیین شده است. با این کار می‌توانید برای یک وب هاستینگ بیش از یک نام داشته باشید. وقتی آدرس آی پی خود را در رکورد A تغییر دهید، رکوردهای CNAME آن دامنه به طور خودکار به IP جدید اشاره خواهند کرد.
تبادل‌گر ایمیل (رکورد MX): نگاشت ترافیک ایمیل به یک سرور ایمیل را انجام می‌دهد. این رکورد می‌تواند یک هاست دیگر با یک آدرس آی پی باشد. این رکورد باعث می‌شود ایمیل‌های شما به‌درستی تبادل شوند.
نام سرور (NS): شامل اطلاعات نام سرور آن حوزه است. تنظیم این رکورد به سرورهای DNS دیگر که اطلاعات حاصل از جستجوی نام دامنه در سرورهای DNS را cash می‌کنند نشان می‌دهد که در این حالت سرور شما نقش SOA را برای این دامنه ایفا می‌کند.
شایان ذکر است این قابلیت در میزبانی معمولاً توسط یک گزینه به نام DNS Zone Editor در اختیار کاربران قرار داده میشود.

چگونگی ست کردن Name Server مربوط به هاست روی دامنه
به منظور اتصال دامنه به هاست، در قسمت Name Server در داخل پنل مديريتي دامنه، باید مشخصات هاست خود را وارد کنید. به عنوان مثال، در صورتي كه هاست (لینوکسی) خود را از تگراهاست تهيه کرده باشيد، مي‌‌توانيد Name Server های ns1.tegrahost.com و ns4.tegrahost.com را روي دامنه خود ست کنید. همچنين، برای دريافت مشخصات مربوط به نام هاست شما مي‌توانيد با شركتي كه خدمات هاستينگ خود را دريافت کرده‌ايد تماس بگیرید.
اين اطلاعات پس از تهيه هاست از طريق ايميل نیز براي كاربران ارسال مي‌شود. زمانی که سپری می‌شود تا NS ها روی هاست ست شوند به پسوند دامنه بستگی دارد. برای دامنه‌های .ir معمولاً این زمان طولانی‌تر و ممکن است به طور میانگین تا 24 ساعت به طول انجامد. برای دیگر پسوندها مانند com ، .net. و … بین 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد. حال در صورتی که تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید، می‌توانید با وارد کردن نام دامنه یا همان آدرس سایتتان در مرورگر سایت خود را مشاهده کنید.

برچسب ها:
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...