تعریف تولید محتوا

تولید محتوا شامل هر نوع اطلاعاتی است که روی یک ‌سایت نمایش داده شده یا در ‌دسترس قرار می‌گیرد. این محتوا هر یک از موارد صفحات وب، تصاویر، ویدئو، انیمیشن، مستندات، فایل‌ PDF و اطلاعات ذخیره شده در بانک اطلاعاتی مورد دسترسی از طریق یک وب ‌سایت را شامل می‌شود. در گذشته مدیریت این اطلاعات به‌ دانش خاص و مهارت‌های فنی نیاز داشت.
محتوا واحد اطلاعاتی است که به‌صورت الكترونيكي قابل مديريت باشد. محتوا امری است که در فناوری اطلاعات به‌عنوان پیام محسوب می‌شود. در همه زمینه‌ها یک سری داده خام داریم که با علامت‌گذاری این داده‌ها به اطلاعات تبدیل می‌شوند. محتوا در دو شکل قرار دارد. یکی به حالت غیر منظم یا همان داده و شکل دیگر آن به صورت منظم است که به آن اطلاعات می‌گویند. محتوا آن چیزی است که در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در قالب الکترونیکی عرضه شده و مورد استفاده کاربران قرار می‌‌گیرد.
محتوا هر بسته اطلاعاتي با هر فرمت و قالبي است كه در اينترنت منتشر شده باشد و دسترسي به ‌آن به مقررات ويژه‌اي نياز نداشته باشد. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و از نظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد، مهم‌ترین هدف یک سایت است.


تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست و زمان و هزینه زیادی می‌طلبد، اما یک محتوای خوب منجر خواهد شد که مخاطب درنگ کند، بخواند، فکر کند و… به شکلی متفاوت رفتار کند.
کارشناس تولید محتوا چیزی بسیار بیشتر از تنها یک واردکننده اطلاعات است. حتی ممکن است کارشناس تولید محتوا خود ورود اطلاعات به وبسایت را نیز برعهده نداشته باشد. در تولید محتوا باید یک نکته اساسی را مد نظر داشته باشید. مخاطب همه چیز است و برای اوست که شما مشغول تولید محتوای سایت هستید. بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتوا است.
بسیاری نهادها و سازمان‌ها این اصل اساسی را نادیده گرفته و اهمیت آن را درک نمی‌کنند. شیوه مرسوم در این سازمان‌ها تولید محتوای خود ساخته در جهت تعریف و تمجید از عملکرد خودشان است. این دسته از سازمان‌ها آنقدر در تعریف و تمجید از خود و محصولاتشان زیاده‌روی و غلو می‌کنند که مخاطب نه تنها از سایت فراری می‌شود، بلکه از خرید محصولات این شرکت منصرف شده و در خصوص اعتبار این مجموعه با تردید مواجه می‌شود.
تولید و انتشار محتواهای خود ساخته باعث انحراف مخاطبان شما شده و نسبت به شما بدبین می‌شود. خیلی از سازمان‌ها به این موضوع پی برده‌اند،‌ اما بعضی‌ها هنوز دنبال چارت سازمانی و محتواهای از رده خارج برای ارضای تمایلات شخصی و درون سازمانی خود یا مدیران ارشدشان هستند.
محتوای خوب با مخاطب ارتباط برقرار کرده به نحوی که مخاطب احساس می‌کند با شخص او صحبت می‌کند و و به او ارزش می‌دهد. در این صورت است که مخاطب به متن و نگارنده اعتماد کرده و از مشاوره و نظراتش استفاده می‌کند.


صحبت کردن در مورد این اصول خیلی راحت است، اما اجرای علمی آن کار بسیار دشواری است که نیاز به تخصص و صرف زمان و هزینه دارد. درحالی که بسیاری مجموعه‌ها بدون در نظر گرفتن این تخصص تولید محتوای سایتشان را به کسانی می‌سپارند که در شرکت مشغله کمتری دارند و وقتشان آزاد است. به روز کردن سایتی که هیچ بازدیدکننده‌ای ندارد، چه نفعی برای یک شرکت یا سازمان می‌تواند داشته باشد؟!
تولید محتوا دو اصل اساسی دارد که دانستن آن به درک مفهوم محتوا کمک شایانی می‌کند. اول اینکه کپی نباشد و دوم اینکه حاوی مطالب علمی، فنی و.. معتبر و صحیح باشد.

برچسب ها:
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...