پیش از طراحی سایت هدف خود را مشخص کنید

در طراحی سایت هدف آن باید به صورت دقیق مشخص شود. مدیر وب سایت باید درک قوی از آنچه می‌خواهد به مخاطب خود القا کند داشته باشد تا بتواند برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کند. او باید بداند چگونه سایت را مدیریت کند، چه محتوایی آماده کند، چه پیامی را به بازدیدکننده ارسال کند و…
بسیاری از مدیران سایت‌ها با عجله و بدون تفکر درباره هدف از طراحی وب سایت خود کار را شروع و به صورت مقطعی در دسته‌های مختلفی شروع به فعالیت می‌کنند که با توجه به بی‌ثباتی و نداشتن هدفگیری مناسب، توان وب سایت در جهت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و این پراکندگی باعث ناموفقی می‌شود.
هدف باید نسبتاً خاص باشد. هدف‌گذاری باید قبل از طراحی سایت باشد. طراحی وب سایت باید به گونه‌ای باشد که بتواند هدف شما را سریع‌تر محقق و به مخاطب القا کند. اینکه جایگذاری عناوین و المان‌ها چگونه باشد، رنگ بندی سایت و نحوه نمایش کاملاً مرتبط با این هدف است.
هرچه بتوانید سریع‌تر، روان‌تر و با بیان هنرمندانه این هدف را به مخاطب القا کنید، شانس بیشتری در کسب موفقیت و القای حس رضایت به بازدیدکننده خواهید داشت.

وضوح در طراحی سایت
در برخی از انواع طراحی‌ سایت پیچیدگی‌ها و عوامل گرافیکی و افکت‌های تصویری باعث به حاشیه رفتن و سردرگمی بازدیدکننده می‌شود، به صورتی که بیشترین توان بازدیدکننده به درگیر شدن درباره چگونگی کارکرد وب سایت می‌شود یا یک پیام که فاقد ارزش کافی برای بازدیدکننده است بارها در قسمت‌های مختلف سایت تکرار می‌شود.
همواره در طول طراحی وب سایت باید در نظر گرفت به صورت واضح هدف سایت به بازدیدکننده منتقل شود. این وضوح با توجه به دسته‌بندی‌های مختلف سایت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برای یک وب سایت فروشگاهی، اطلاع‌رسانی دقیق درباره محصولات، نحوه ارسال، تمایزات فروشگاه و این موارد باید کاملاً روشن و واضح برای بازدیدکننده شود.
در برخی موارد وضوح از طریق ساده کردن وب سایت محقق می‌شود. ساده کردن وب سایت تمام زواید و شلوغی‌های سایت را حذف می‌کند و به صورت روش به سمت هدف خود می‌رود. یکی از دلایلی که امروزه طراحی مینیمالیسم رونق گرفته همین موضوع است.

قابلیت استفاده در طراحی سایت
هر وب سایتی که می‌خواهد موفق باشد لازم است مردم بتوانند از آن استفاده کنند. سبک طراحی و ظواهر سایت هرگز نباید جایگزین کارایی و قابلیت استفاده بودن وب سایت شود. این قابلیت استفاده برحسب نوع وب سایت‌ها متفاوت است. به طور مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک باید به‌خوبی بتواند محصولات را نمایش دهد، قسمت جستجوی مناسبی داشته باشد، سبد خرید و روند فروش متناسب با خرید داشته باشد و یک وب سایت خبری باید دسته‌بندی مناسب، تگ‌بندی مطالب، تسهیل در امر خواندن مطالب با رنگ‌بندی و سایزبندی قلم‌ها و زمینه و… داشته باشد.
سایت‌هایی که در قابلیت استفاده خود مشکل دارند، همواره در تلاش هستند تا بازدیدکننده خود را با عوامل مختلفی در سایت نگه دارند، اما چیزی که مشخص است، با توجه به سهولت تعویض سرویس‌دهنده‌ها در اینترنت برای بازدیدکنندگان، آنها با کمترین مشکلی در روند کاری خود اقدام به ترک سایتی می‌کنند که قابلیت استفاده مناسبی نداشته باشد.

دسترس‌پذیری با طراحی سایت
اغلب دسترس‌پذیری و قابلیت استفاده با هم معنا می‌شود، ولی می‌توانیم آنها را دو عامل مجزا نیز بدانیم. ممکن است یک وب سایت به خاطر ساختار طراحی بازدیدکنندگان را مجبور به استفاده از یک مرورگر خاص و یا سیستم عامل مشخصی کند. این عوامل باعث از دست رفتن کاربر خواهد شد. معمولاً وب سایت‌های مؤثر دارای سطح دسترس‌پذیری وسیعی هستند و به مخاطب خود اجازه انتخاب می‌دهند.

تمرکز روی کاربر با طراحی سایت
بازدیدکننده هدف اصلی یک سایت است، پس باید هدف و تمرکز ما برای برآورده کردن نیازهای کاربر باشد. در بسیاری از موارد، در پروسه‌های طراحی وب سایت اهداف اصلی صاحب سایت از نیازهای مورد نظر کاربران آن سایت پیشی می‌گیرد و با یکدیگر هم‌خوانی ندارند. یعنی ما برای طراحی وب سایت، قبل از اینکه فکر کنیم چه می‌خواهیم از وب سایتمان به دست بیاوریم، بدانیم کاربر چه چیزی می‌خواهد از وب سایت ما به دست آورد.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

نحوه انتخاب رمز عبور قوی برای وب سایت

دیدگاه‌ها برای نحوه انتخاب رمز عبور قوی برای وب سایت بسته هستند
۲,۲۳۲

در مورد تفاوت بین ووکامرس یا پرستاشاپ بیشتر بدانید

دیدگاه‌ها برای در مورد تفاوت بین ووکامرس یا پرستاشاپ بیشتر بدانید بسته هستند
۲,۱۲۱

معرفی بهترین افزونه های نظر سنجی در طراحی سایت

دیدگاه‌ها برای معرفی بهترین افزونه های نظر سنجی در طراحی سایت بسته هستند
۲,۱۵۶

چگونه دیدگاه ها را در سایت خود غیر فعال کنیم؟

دیدگاه‌ها برای چگونه دیدگاه ها را در سایت خود غیر فعال کنیم؟ بسته هستند
۱,۱۷۸
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...