انواع برندینگ یا برندسازی

برندینگ فرآیندی است که در طی آن به جایگاه عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌شود و به این وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد.
برندسازی یا برندینگ حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها است. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آنها مطلوب‌تر باشد، نام تجاری قوی‌تر خواهد شد. برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می‌شود. اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می‌تواند به فروش بیشتر و قیمت گران‌تر محصولات و خدمات منجر شود، به زبان دیگر، برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.
برندینگ یا برندسازی همچنین ابزاری برای به دست آوردن برتری در بین رقبا است. برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک محصول یا خدمت است. برندسازی مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می‌کنند.


برندینگ چیزی بسیار فراتر از داشتن یک لوگو است. برندسازی ایجاد تمایزی منحصر به فرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می‌شود هزینه‌های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های نامناسب و بی‌هدف به طور کاملاً محسوسی کاهش پیدا کنند.
سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند و از همه مهم‌تر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می‌شود که ارزش آن می‌تواند بیش از مجموع ارزش تمام دارایی‌های فیزیکی آن سازمان باشد.
از جمله دلایل مهم برندسازی در نزد سازمان‌ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دستیابی به مشتریان کم‌هزینه‌تر است. منظور از مشتریان کم‌هزینه‌تر این است که وقتی مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.
با توجه به حركت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرايی، در اختیار داشتن برند یا نام‌های تجاری معتبر يكی از راهكارهای ايجاد تمايز و شخصیت به شمار می‌رود.

اهمیت برند
اهیمت برند برای مشتری به واسطه دانش مشتری از برند ایجاد می‌شود که به واسطه تعدادی از عوامل ناشی می‌شود، اما شاید دو مورد زیر مهم‌ترین آنها باشد:
1- عمق برند؛ یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برندهای مشابه، به طور مثال بسیاری از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می‌شود.
2- گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده‌تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتر است، همانند شرکت‌هایی چون Google و Amazon.

انواع برندسازی یا برندینگ
1- برندسازی مشارکتی یاCo-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دستیابی به هدف
2- برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو و استفاده از وب برای تجارت
3- برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خود
4- برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیرخواهانه همسو کنید
5- برندسازی کشوری: تلاش برای جذب گردشگر و کسب و کار

برچسب ها:
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...