آموزش ساخت اینفوگرافی

ساخت اینفوگرافی اطلاعات پیچیده، آمار و ارقام را به صورت تصویری چشم‌نواز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. ساختار مغز ما به گونه‌ای است که ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره می‌کند نه نوشتاری.
برای مثال به سه کلمه اتومبیل، کفش و توپ فکر کنید. چه چیزی اول به ذهنتان می‌رسد؟ قطعاً به شکل فیزیکی آنها فکر می‌کنید نه حروف تشکیل‌دهنده آنها؟ بنابراین، درک و یادگیری به صورت تصویر برای ذهن ما بسیار آسان‌تر از نوع نوشتاری آنهاست.

1- انتخاب موضوع و آماده‌سازی اطلاعات برای ساخت اینفوگرافی
بودجه خود را برای ساخت اینفوگرافی تعیین کنید. با توجه به مهارت و سابقه شرکت‌ها یا طراحان گرافیک قیمت‌ها برای ساخت اینفوگرافی متغیر است. حتی اگر از قالب‌ها و برنامه‌های رایگان استفاده کنید، باید میزان نفر و ساعتی که درگیر جمع‌آوری اطلاعات و اجرای گرافیکی می‌شود را مدنظر داشته باشید. یک اینفوگرافیک خوب می‌تواند بازگشت سرمایه شما را افزایش دهد.
پیام خود را انتخاب کنید. براساس موضوع مورد نظرتان داستانی بگویید و بر اساس آن روایت، از اطلاعات و المان‌های گرافیکی بهره ببرید.


برای مثال، اطلاعاتی راجع به روند رو به رشد اضافه وزن در جامعه به دست آورده‌اید و شما محصولات ورزشی تولید می‌کنید برای این کار از داستانی استفاده کنید که جامعه هدف را به سمت سلامت و کاهش وزن سوق دهد. برای این کار از پیام‌های مستقیم استفاده نکنید.
به دنبال اطلاعات و آماری باشید که از پیام شما حمایت می‌کند. استفاده از مجلات تخصصی و مراکز اطلاعات و آمار ملی، اتحادیه‌ها و سازمان‌های رسمی اطلاعات جمع‌آوری کنید.
اطلاعات خود را دسته‌بندی کنید. اطلاعات جمع‌آوری شده خود را به ترتیب و منظم در برنامه اکسل وارد کنید. با این کار علاوه بر آرشیو اطلاعات که بعدها راحت‌تر در دسترس خواهد بود، می‌توانید فرم اکسل را به طراح گرافیک خود بدهید یا در قالب آماده‌ای که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید.
فلوچارت بسازید. با استفاده از فلوچارت روند طراحی و ‌ندی اطلاعاتی که می‌خواهید استفاده کنید بهتر خواهد شد. برای رسم فلوچارت می‌توانید از برنامه معروف ویزیو استفاده کنید. سایت‌هایی هم هستند که امکان رسم فلوچارت را بصورت آنلاین به شما می دهند.

2- انتخاب ابزارهای رسم اینفوگرافیک
طراح گرافیک استخدام کنید. اگر اینفوگرافیک کاملاً سفارشی می‌خواهید بهترین راه برای شما استخدام کسی است که می‌تواند آن را بسازد. برای این کار می‌توانید به سایت‌هایی که به صورت تخصصی طراحی اینفوگرافی انجام می‌دهند سفارش دهید.
قالب‌های آماده انتخاب کنید. وب سایت‌های زیادی هستند که امکان رسم اینفوگرافی را به صورت آنلاین به شما می‌دهند و تمام المان‌های موجود طراحی را در دسترستان قرار می‌دهند. البته اکثر آنها حق عضویت می‌گیرند و یا برای خروجی نهایی فایل اینفوگرافی مبلغی را دریافت می‌کنند.

3- رسم اینفوگرافی
اگر برای مخاطبان عام اینفوگرافی تولید می‌کنید یک پیام را در چندین حالت و نمودار نشان دهید. برای مخاطبان خاص می‌توانید اطلاعات بیشتری را در یک اینفوگرافی قرار دهید.
اینفوگرافی را عمودی طراحی کنید. اکثر وب سایت‌ها و تلفن‌های همراه تصاویر را به صورت عمودی بهتر نشان می‌دهند. اینفوگرافی‌های عمودی ۳۰ درصد بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند.
با تیترهای بزرگ شروع کنید. سعی نکنید با کوچک کردن فونت در فضا صرفه‌جویی کنید. فونت‌های بزرگ به سادگی خوانده می‌شوند و جلب توجه می‌کنند. فونت مناسب انتخاب کنید. اگر در انتخاب فونت مناسب مردد هستید، با یک طراح گرافیک مشورت کنید.
در تیترها از اعداد استفاده کنید. طبق آمار ۳۶ درصد کاربران اینفوگرافی‌های عدددار بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. متن‌های به کار رفته را ویرایش کنید. اعداد و نوشته‌ها را مجدد چک کنید، به خاطر در هم تنیدگی تصاویر و اطلاعات احتمال بروز خطا بالا می‌رود.
لوگوی خود را وارد اینفوگرافیک کنید. اگر می‌خواهید بعد از انتشار اینفوگرافی به وب سایت شما مراجعه صورت گیرد، لوگو و آدرس سایت خود را در جای مناسبی قرار دهید تا به‌راحتی دیده شوید.
تصویرسازی کنید. بینندگان اینفوگرافیک به جلوه‌های بصری توجه بیشتری می کنند. به همین خاطر، نتایج را به جای متن به صورت گرافیکی نمایش دهید. برای بهتر جلوه کردن کار می‌توانید از بک‌گراندهای تصویری رایج بهره ببرید. استفاده از تصاویری که برای بینندگان آشنا باشد، می‌تواند محبوبیت اینفوگرافی شما را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

محتوای دیداری

تولید محتوای تصویری و نکات کلیدی

دیدگاه‌ها برای تولید محتوای تصویری و نکات کلیدی بسته هستند
۱,۹۴۹
تکنیک تولید محتوا

جذب فالوور با برترین و مهم ترین تکنیک های تولید محتوا اینستاگرام

دیدگاه‌ها برای جذب فالوور با برترین و مهم ترین تکنیک های تولید محتوا اینستاگرام بسته هستند
۱,۴۴۹
اینستاگرام سپنتا را دنبال کنید...